MARI MENGENALI KONSEP CEREKA IMBASAN
LATAR BELAKANG CEREKA IMBASAN
Karya
berbentuk cereka sama ada genre novel atau cerpen, tidak cenderung
dalam menggambarkan ketepatan fakta seratus peratus. Ianya memuatkan isi
kandungan dan peristiwa yang direka-reka oleh pengarang walhal peristiwa
tersebut tidak pernah terjadi, tidak akan terjadi, atau ia cuma dalam
imaginasi, ilusi, intuisi dan halusinasi pengarang sahaja. Namun begitu, idea
awal, subjek dan bahan cerita boleh diambil daripada realiti objektif, iaitu
persekitaran kehidupan yang serba mencabar ini.
Pada 19-21 September
1997, Perkampungan Penulis Gapena II (PPG II) telah melontarkan idea untuk
membentuk cerpen pendek di Rumah Rehat Bukit Mertajam. Ternyata, idea itu
memberikan reaksi positif terhadap beberapa orang teman pengarang/penulis
sewaktu cadangan dikemukakan. Penulisan cerpen pendek telah dimulakan oleh
Zainal A, diikuti Mohd. Kassim Mahmud, Fazallah Pit, Azizi Haji Abdullah, dan
ramai lagi. Namun begitu, kehadiran cerpen berbentuk pendek ini juga
mendatangkan persepsi positif dan negatif daripada gaya penulisan pengarang.
Pandangan positif yang diutarakan adalah kewajaran karya cerpen pendek hadir
dalam jagat pencerpenan di tanah air manakala dari sudut pandang negatif pula
penulis menyatakan keraguan dengan mengandaikan sesuatu yang negatif akan
terjadi kepada pengarang dan cereka itu sendiri.
Di Barat, cereka imbasan
atau cereka mikro sangat popular, terutama atas inisiatif, kepekaan dan
keprihatinan para sarjana dan peneliti kesusasteraan seperti Robert Sharpard di
University of Hawai, James Thomas di Wright State University of Ohic dan Tom
Hazka, editor Quarterly West. Mereka telah
mengantologikan cerpen pendek seperti Sudden
Fiction (1996) yang mengandungi 60 cerita pendek, Flash Fiction (1992) memuatkan 72 buah cerita pendek dan Mikro
Fiction (1996) yang memuatkan 57 buah cerpen pendek yang jumlah perkataan
dalam karya tidak melebihi 250.
Buku Cerpen (Sekadar Hiasan) |
Kepanjangan cerpen pendek
di antara 1 hingga 5 halaman A4. Menurut Glosari
Istilah Kesusasteraan (Dewan Bahasa dan Pustaka, 1988:5), bentuk cerpen
pendek lebih pendek daripada cerpen iaitu mengandungi antara 500 hingga 2000
patah perkataan.
Kebiasaannya, cerita akan diakhiri
dengan peristiwa yang mengejutkan atau tidak diduga. Sementara itu, Writer’s Encyclopedia (1996:302)
mentakrifkannya sebagai cerita yang mengandungi 1500 patah perkataan atau
kurang daripada itu. Isaac Asimov, pengarang cereka sains Amerika Syarikat,
dalam buku selenggaraannya yang berjudul Short
Science Fiction Novels (1986), mengkategorikan jumlah perkataan dalam
cerpen pendek di antara 1000 hingga 2000.
Cerpen
Melayu pertama berjudul “Kecelakaan Pemalas” oleh Nor Ibrahim Madrasi tersiar
dalam Majalah Pengasuh pada sekitar tahun 1920 dan dikategorikan sebagai cerpen
pendek atau cereka imbasan kerana kependekan fizikalnya. Kependekkan cerpen
yang dikarang oleh beliau hanya merangkumi 4 halaman kertas saiz A4 sahaja. Selain
itu, cerpen Zahara J.Ariff yang berjudul “Tamu” yang tersiar dalam Dewan Sastera
pada tahun 1972 juga merupakan salah satu cerpen yang dikategorikan sebagai
cerpen pendek sekaligus berjaya merangkul kejayaan dengan memenangi karya
Hadiah Sastera 1971. Hal ini kerana demikian, cerpen “Tamu” memperlihatkan
penghematan bahasa yang cukup baik dan pengarang berjaya menyampaikan cerita
biasa dengan baik dalam bingkai atau frame yang begitu sempit.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan