Khamis, 26 Mei 2016



MARI MENGENALI KONSEP CEREKA IMBASAN



LATAR BELAKANG CEREKA IMBASAN


Karya  berbentuk  cereka  sama ada genre novel atau cerpen, tidak cenderung dalam menggambarkan ketepatan fakta seratus peratus. Ianya memuatkan isi kandungan dan peristiwa yang direka-reka oleh pengarang walhal peristiwa tersebut tidak pernah terjadi, tidak akan terjadi, atau ia cuma dalam imaginasi, ilusi, intuisi dan halusinasi pengarang sahaja. Namun begitu, idea awal, subjek dan bahan cerita boleh diambil daripada realiti objektif, iaitu persekitaran kehidupan yang serba mencabar ini.


Pada 19-21 September 1997, Perkampungan Penulis Gapena II (PPG II) telah melontarkan idea untuk membentuk cerpen pendek di Rumah Rehat Bukit Mertajam. Ternyata, idea itu memberikan reaksi positif terhadap beberapa orang teman pengarang/penulis sewaktu cadangan dikemukakan. Penulisan cerpen pendek telah dimulakan oleh Zainal A, diikuti Mohd. Kassim Mahmud, Fazallah Pit, Azizi Haji Abdullah, dan ramai lagi. Namun begitu, kehadiran cerpen berbentuk pendek ini juga mendatangkan persepsi positif dan negatif daripada gaya penulisan pengarang. Pandangan positif yang diutarakan adalah kewajaran karya cerpen pendek hadir dalam jagat pencerpenan di tanah air manakala dari sudut pandang negatif pula penulis menyatakan keraguan dengan mengandaikan sesuatu yang negatif akan terjadi kepada pengarang dan cereka itu sendiri. 


Di Barat, cereka imbasan atau cereka mikro sangat popular, terutama atas inisiatif, kepekaan dan keprihatinan para sarjana dan peneliti kesusasteraan seperti Robert Sharpard di University of Hawai, James Thomas di Wright State University of Ohic dan Tom Hazka, editor Quarterly West. Mereka telah mengantologikan cerpen pendek seperti Sudden Fiction (1996) yang mengandungi 60 cerita pendek, Flash Fiction (1992) memuatkan 72 buah cerita pendek dan Mikro Fiction (1996) yang memuatkan 57 buah cerpen pendek yang jumlah perkataan dalam karya tidak melebihi 250. 

Image result for imej buku
Buku Cerpen (Sekadar Hiasan)

Kepanjangan cerpen pendek di antara 1 hingga 5 halaman A4. Menurut Glosari Istilah Kesusasteraan (Dewan Bahasa dan Pustaka, 1988:5), bentuk cerpen pendek lebih pendek daripada cerpen iaitu mengandungi antara 500 hingga 2000 patah perkataan. 

 Kebiasaannya, cerita akan diakhiri dengan peristiwa yang mengejutkan atau tidak diduga. Sementara itu, Writer’s Encyclopedia (1996:302) mentakrifkannya sebagai cerita yang mengandungi 1500 patah perkataan atau kurang daripada itu. Isaac Asimov, pengarang cereka sains Amerika Syarikat, dalam buku selenggaraannya yang berjudul Short Science Fiction Novels (1986), mengkategorikan jumlah perkataan dalam cerpen pendek di antara 1000 hingga 2000. 
 
          Cerpen Melayu pertama berjudul “Kecelakaan Pemalas” oleh Nor Ibrahim Madrasi tersiar dalam Majalah Pengasuh pada sekitar tahun 1920 dan dikategorikan sebagai cerpen pendek atau cereka imbasan kerana kependekan fizikalnya. Kependekkan cerpen yang dikarang oleh beliau hanya merangkumi 4 halaman kertas saiz A4 sahaja. Selain itu, cerpen Zahara J.Ariff yang berjudul “Tamu” yang tersiar dalam Dewan Sastera pada tahun 1972 juga merupakan salah satu cerpen yang dikategorikan sebagai cerpen pendek sekaligus berjaya merangkul kejayaan dengan memenangi karya Hadiah Sastera 1971. Hal ini kerana demikian, cerpen “Tamu” memperlihatkan penghematan bahasa yang cukup baik dan pengarang berjaya menyampaikan cerita biasa dengan baik dalam bingkai atau frame yang begitu sempit. 

  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan